Novosti

26/09/2025

Svjetski dan turizma 2025. „Turizam i održiva transformacija“

Ovogodišnji Svjetski dan turizma, koji se obilježava pod temom „Turizam i održiva transformacija“, stavlja u fokus turizam kao snagu koja može potaknuti pozitivne promjene – ne samo gospodarske, već i društvene, kulturne i ekološke.

Direktorica Turističke zajednice Grada Pule Sanja Cinkopan Korotaj tim povodom rekla je: „Turizam stvara radna mjesta, potiče lokalni razvoj i povezuje ljude i kulture. No, istovremeno nosi i izazove, osobito u pogledu očuvanja prostora, infrastrukture i okoliša. Upravo zato, održivost mora biti u središtu svih planova i odluka – kako bi turizam doista bio alat napretka za sve. Planovi upravljanja destinacijama koje donose turističke zajednice u Hrvatskoj biti će smjernice održivosti, a klaster južne Istre izrađuje zajednički plan jer nas spaja infrastruktura, pojedine komunalne usluge i sl.“

Istaknula je da u skladu s time, komunalna poduzeća i javni prijevozniciimaju važnu ulogu u potpori održivom turizmu – često u pozadini, ali s vrlo vidljivim i konkretnim učinkom. Na području Pule, i Pula Herculanea i Pulapromet kontinuirano razvijaju projekte koji doprinose kvalitetnijem, zelenijem i dostupnijem turističkom iskustvu.

Doprinos komunalnog sektora: Odgovorno gospodarenje otpadom za čišći okoliš

Direktor Pula Herculanea Robert Fuart navei je da se Pula Herculanea posebno usmjerila na izazove koje donosi turistička sezona kada je riječ o gospodarenju otpadom. Cilj je smanjiti opterećenje sustava i povećati razinu recikliranja i pravilnog odvajanja otpada – i to kroz niz konkretnih mjera:

  • Uvođenje smeđih kantiza biootpad tijekom ljetnih mjeseci, kako bi se smanjilo opterećenje tog dijela otpada u sezoni kada su temperature i količine otpada najveće.
  • Letci na više jezika, uključujući i piktograme, kako bi turisti i iznajmljivači lakše razumjeli sustav odvajanja otpada.
  • Naljepnice za spremniketakođer su prilagođene različitim jezicima, kako bi se povećala odnosno olakšala točnost odvajanja.
  • Borba protiv divljih deponija– koja se dodatno pojačava informacijama da građevinski otpad građani mogu besplatno odložitina lokaciji VIDRIJAN-TIVOLI.  Radno vrijeme: Ponedjeljak -Petak 8:00 - 15:00 h, subota: 08:00 - 13:00 h, nedjeljom i praznikom zatvoreno. Telefon: 052/534-821, a
  • Ostale vrste otpada mogu se besplatno odložiti u reciklažnom dvorištuValmade 38 Pula, Radno vrijeme: Ponedjeljak -Subota 8:00 - 18:00 h, nedjeljom i praznikom zatvoreno. Telefon: 052/633-387 .
  • Ostala raspoloživa reciklažna dvorišta :Fažana, Marčana i Šišan (radno vrijeme je navedeno na pozadini računa Pula Herculanee i vidljivo je na službenoj stranici društva https://www.herculanea.hr/hr/usluge/cistoca/reciklazna-dvorista/)
  • Besplatan odvoz glomaznog otpada po pozivu 052/638-400 ili najavom putem elektronske pošteinfo@herculanea.hr, jednom godišnje do 3 m³ po korisniku, dodatna je usluga koja građanima i iznajmljivačima olakšava odgovorno zbrinjavanje otpada bez stvaranja nelegalnih odlagališta.

Ove mjere izravno doprinose održivosti destinacije, čuvaju okoliš i podižu razinu kvalitete boravka svih posjetitelja.

Doprinos javnog prijevoza: Manje gužvi, više održivih izbora

U suradnji s turističkim zajednicama klastera Južne Istre, direktor PulaprometaTomislav Josipović naveo je da se radi na tome da mobilnost turista i lokalnog stanovništva bude pristupačna, ekološki prihvatljiva i jednostavna. Među najvažnijim inicijativama ističu se:

  • Vrijednosne kartice za javni prijevoz, koje TZ-ovi sufinanciraju i dijele iznajmljivačima, kako bi ih mogli ponuditi svojim gostima kao dodatnu pogodnost i poticaj za korištenje javnog prijevoza.
  • Uvođenje noćnih linijau sezoni, te planirano pojačanje voznog reda u 2026.za pojedine linije kako bi se smanjio broj osobnih vozila, gužvi na cestama i problem s parkingom120.
  • Uvedena jenova linija Loborika-Marčana.
  • Ekološki prihvatljiva vozila: od ukupno 40 autobusa, 1 je električni, a 24 koristi plinkao gorivo, što značajno smanjuje emisije.
  • Nova mobilna aplikacijaomogućuje jednostavan pregled voznog reda, prikaz sljedećih polazaka za pojedino stajalište i lokaciju autobusa u realnom vremenu.
  • Uskoro će uz suradnju sa Pula parkingom biti na 9 (parkirnih) aparata omogućena prodaja karataza jednu vožnja te nadoplata mjesečnih i vrijednosnih kartica
  • Uvedeno je beskontaktno plaćanje karataunutar autobusa – brzo, sigurno i praktično za sve korisnike, kao i web shop,a karte se mogu kupiti i na kioscima
  • Ljeti se dijele letcisa voznim redom
  • Uvedena nova linija broj 7putem projekta Interreg koja prevozi putnike sa željeznička i autobusne stanice te brodskog prijevoza prema gradu
  • „Izložba na kotačima“, organizirana na autobusima u suradnji s klasterom Južne Istre, promovira kulturnu baštinu i vrijednosti regije – pretvarajući prijevozno sredstvo u medij za kulturnu edukaciju i promociju.

Svi smo dio održive transformacije

„Upravo zbog teme ovogodišnjeg Svjetskog dana turizma, važno je naglasiti da održivi turizam nije rezultat samo jednog sektora. On je rezultat suradnje, svijestii konkretnih koraka svih dionika– od javnih poduzeća, turističkih zajednica i lokalnih vlasti, do svakog iznajmljivača, posjetitelja i građanina.

Svi smo mali kotačić koji doprinosi održivosti – direktno zato danas, ali i svakog dana, nastavljamo ulagati trud, znanje i resurse u razvoj turizma koji poštuje okoliš, ljude i budućnost.“ zaključila je Cinkopan Korotaj.